Hyresvärdens skyldigheter vid renovering

Min syster med familj hyr en lägenhet i en privat fastighet. Nu har det visat sig att barnrummet är fullt med svartmögel i väggar och tak. Det känns naturligtvis inte bra att bo kvar i lägenheten med det två små barnen, 3 och snart 1 år, men de har ingenstans att ta vägen. Är inte hyresvärden skyldig att upplåta annat boende åt dem tills problemet är åtgärdat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din beskrivning som att din systers hyresvärd har gått med på att reparera lägenheten och att frågan handlar om hyresvärdens skyldigheter under pågående renovering.

Hyresfrågor behandlas i 12 kap. jordabalken (JB) som i vardagligt tal ofta kallas för hyreslagen.

Hyresvärden är inte skyldig att ordna med ersättningsbostad
Det finns ingen skrivning i lagen som förpliktigar fastighetsägare att ordna fram ersättningsbostad till hyresgäster vars lägenheter drabbats av skador. Däremot har man som hyresgäst rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid som lägenheten är i bristfälligt skick (12 kap. 16 § jmf. 12 kap. 11 § tredje punkten JB). Ersättningsanspråket grundas på vad som kallas för ”men i nyttjanderätten” och beräknas i första hand på hur lång tid och i vilken omfattning hyresgästen inte har kunnat använda lägenheten. Är din syster medlem i hyresgästföreningen kan de hjälpa henne att föra en dialog med hyresvärden om ersättning.

Hemförsäkringen kan täcka merkostnader vid mögelsanering
Vanligtvis täcker ofta hemförsäkringen de flesta merkostnader som kan uppstå i samband med en fukt-, mögel- och bakteriesanering. Jag skulle rekommendera din syster att ta kontakt med sitt försäkringsbolag.

Även om en hyresgäst inte kan kräva en ersättningslägenhet så är det dock inte ovanligt att hyresvärden ändock erbjuder det om skadorna är omfattande – inte minst för att det underlättar för de som ska renovera. Om din syster inte redan kontaktat hyresvärden bör hon göra detta för att se hur de tillsammans bäst löser situationen.

Hur din syster går vidare med sin fråga

Hon bör i första hand kontakta hyresvärden för att se om han kan hjälpa till med en s.k. evakueringsbostad. Vidare kan din syster, om hon är medlem i hyresgästföreningen, be dem om hjälp att föra en dialog om ersättningen som hon enligt lag är berättigad till.Ett tips är också att din syster kontaktar hennes försäkringsbolag för att se vad de kan hjälpa till med.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare