Hyresvärdens skyldighet att byta hyresgästens bostad till ett billigare alternativ

Hej, är hyresvärden skyldig till att byta till billigare bostad om hyresgäst ej har råd med nuvarande hyra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för hyresvärden att byta hyresgästens bostad till den billigaste. Däremot räcker oftast skälet att du vill ha en billigare bostad för att få byta bostaden.

Om ni är två personer som vill byta bostad med varandra ska båda lämna in varsin bytesansökan till era hyresvärdar. Om värdarna går med på bytet, gör ni en överlåtelse. Antingen skriver du kontrakt med din bytespartners värd eller så antecknar de båda värdarna överlåtelsen i värdens exemplar av hyresavtalet.

Om någon av värdarna säger nej till bytesansökan kan den person som får nej ansöka om tillstånd till bytet hos hyresnämnden. Hyresnämnden ska ge tillstånd om den som ansöker om byte har beaktansvärda skäl. Den nya hyresgästen ska också ha ekonomiska förutsättningar att betala hyran och vara en ordningssam person.

Hoppas att detta gav svar på frågan!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare