Hyresvärdens skyldighet att betala för sanering

Hej! Vi hyr ett litet hus sedan 8 år och har nyligen upptäckt att hela vinden är proppfull med svartmögel. Hyresvärden nekar att betala de 50 000:- som en sanering skulle kosta. Har de rätt att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Hyresvärden har en skyldighet att hålla lägenheten i ett visst skick under det löpande hyresavtalet

Hyresvärden har ett s.k. underhållsansvar och skyldighet att åtgärda skador och brister om inte beror på hyresgästen (12:15 JB). Hyresgästen har annars i övrigt en allmän vårdplikt vid nyttjandet av lägenheten, vilket det i detta fallet säkerligen inte är fråga om. Hyresvärdens skyldighet aktualiseras främst vid allt från riktigt allvarliga avvikelser, såsom vattenskador samt följdskador av detta, men även mindre brister i form av t.ex. en trasig tvättmaskin. I ditt fall bör alltså det inte vara några konstigheter att hyresvärden är skyldig att åtgärda mögelskadorna.

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare