Hyresvärdens skydd vid inneboende

Hej,

Undrar om man har någon skydd som uthyrare i fall om en inneboende som hyrde ett rum i lgh vägrar att flytta ut efter 3 månaders uppsägnings tiden slut ? Det som är problemet är att hyresgäst och uthyrare hade muntligt avtal. Hur kan man få ut en envis hyresgäst från sin bostadsrätt?

Tacksam för svaret!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Att hyra ut sin bostadsrätt eller del av bostaden innebär ett mycket lågt skydd för hyresgästen. Enligt lag om uthyrning av egen bostad 3 § har man en uppsägningstid på 3 månader. Det spelar ingen roll om avtalet är muntligt, däremot kan det vara svårare ur bevishänseende, för båda parter. I 12:45 3 p. jordabalken står det att en inneboende i en bostadsrätt inte har något besittningsskydd. Skyddet är alltså väldigt låg för hyresgästen i dessa situationer. Era chanser att få ut personen torde därmed vara stora. Mitt råd är att kontakta hyresnämnden och höra hur ni på enklast sätt kan få er inneboende att flytta ut. Lycka till!

Gabriella LundqvistRådgivare