Hyresvärdens rätt till tillträde för besiktning

Hej!

Under min sista månad som jag hyrt en hyresrätt har min hyresvärd begärt en extra besiktning för eventuell renovering. Då jag är bortrest på semester har jag inte tillgång att kunna släppa in henne. Min fråga är om hon kan begära en till besiktning av mig när hyreskontraktet går ut om mindre än en månad när ärendet inte är akut?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förhållandet mellan hyresvärd och hyresgäst regleras främst i jordabalkens 12 kap. Under hyrestiden kan hyresvärden begära tillträde till lägenheten för att utföra nödvändig tillsyn och brådskande reparationer (12 kap. 26 § första stycket). En sådan nödvändig tillsyn kan t.ex. vara en besiktning. Ska en besiktning av lägenheten företas är du som hyresgäst alltså skyldig att lämna hyresvärden tillträde. Däremot är hyresvärden också skyldig att beakta dina intressen som hyresgäst (12 kap. 26 § tredje stycket). Detta innebär att hyresvärden måste bedöma hur angeläget det är att få tillträde till lägenheten och välja en tidpunkt som inte resulterar i större olägenhet än vad som är nödvändigt. Är det möjligt bör alltså hyresvärden ta hänsyn till dina önskemål om tidpunkt. I ditt fall bör inte besiktningen vara så brådskande att omedelbart tillträde är nödvändigt. Är besiktningen inte brådskande bör hyresvärden ta kontakt med dig i god tid före dagen denne begär tillträde.

Du antyder att hyresvärden redan har begärt en annan besiktning sedan innan, det framgår dock inte om denna besiktning redan utförts. Är en besiktning redan inplanerad men inte utförd skulle du kunna föreslå för hyresvärden att bägge besiktningarna företas samma dag för att underlätta för dig. Har din hyresvärd begärt tillträde med kort varsel för den extra besiktningen borde hyresvärden ha förståelse för att du inte har möjlighet att lämna tillträde på den begärda dagen. Eftersom det är så kort tid som återstår innan du flyttar ut och du dessutom är bortrest borde hyresvärden kunna finna sig i att vänta en kortare tid med besiktningen.

Som du kanske märker är inte detta något glasklart område utan mycket blir beroende av omständigheterna i just ditt fall. För att sammanfatta rättsläget så kort som möjligt upprepar jag:

- du som hyresgäst är skyldig att lämna hyresvärden tillträde för nödvändig besiktning men

- hyresvärden måste ta hänsyn till hur brådskande det är och dina intressen som hyresgäst när denne begär tillträde

Jag hoppas det besvarade din fråga! Är det något annat du funderar på är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare