Hyresvärdens rätt att säga upp hyresavtal samt ev förtal

Min son och hans sambo ska separera efter knappt 4 är som sambos och de är föräldrar till en liten gosse som är 15 månader. De flyttade in i lägenheten tillsammans men har nu insett att de inte längre ska bo tillsammans. De har för sin sons bästa själv kommit fram till hur de vill göra med allt. Men när sonens sambo berättade för hyresvärden om separationen fick hon veta att han minsann inte får bo kvar. Hon fick en chock och ringde mig och undrade vad vi skulle göra. Vi berättade för min son som åkte till hyresvärden då han fick veta vad som sagts och där fick han mer eller mindre veta att han måste flytta februari. Dagen därpå ringde jag hyresvärden och ville tala med högste chefen, det fick jag så klart inte. Nästa dag blev jag uppringd av en lägre chef som berättade om min sons ekonomi för mig! Nu visste jag att kronofogden gör avdrag på hans lön för underhåll till ett barn i Australien. Men inte sjutton har hon väl rätt att via telefon till en för henne helt okänd person berätta om någons skulder hos kronofogden?

Och inte borde hans sambo fått höra att han inte får bo kvar? De omfattas ju av sambolagen och att han får ju då bo kvar då de har ett gemensamt barn. Och det oavsett om han har skulder eller inte. Ett avtal kommer att skrivas där hon lämnar lägenheten till honom för att deras son ska få ha kvar sitt första hem. Nu undrar vi hur vi ska hantera hyresvärdens personal som pratat om min son utan att fundera på vad som sades till vem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag uppfattar det som att du har två frågor du undrar över:

1, Kan hyresvärden säga upp hyresavtalet med din son när sambon flyttar ut?

2, Har den lägre chefen rätt att berätta för dig om din sons skuld hos Kronofogden?

De korta svaren på dessa frågor är:

1, Ja, om det finns villkor i hyresavtalet som ger hyresvärden rätt att säga upp avtalet om en av hyresgästerna flyttar ut eller om hyresrätten överlåts till din son utan hyresvärdens/hyresnämndens tillstånd.

2, Ja. Utifrån din beskrivning verkar chefen inte har begått brottet förtal som skulle kunna aktualiseras.

Nedan följer en närmare förklaring till de korta svaren:

1, Kan hyresvärden säga upp hyresavtalet med din son när sambon flyttar ut?

Jag antar att både din son och hans sambo står med på hyresavtalet, d v s att de gemensamt har rätt att hyra lägenheten. Detta avtal kan innehålla närmare villkor om när hyresvärden har rätt säga upp det, villkor jag inte kan ta någon hänsyn till här.

Generellt krävs dock alltid hyresvärdens samtycke om man ska överlåta hyresrätten. Om hyresavtalet står på din son och hans sambo, och det ska avtalas till att stå på enbart din son, krävs hyresvärdens samtycke eftersom hyresrätten då överlåts. Om det inte finns har hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet i förtid, 12 kap. 32 § och 42 § jordabalken.

Om man inte får tillstånd från hyresvärden kan man dock vända sig till hyresnämnden och ansöka om tillstånd hos dem. Med tanke på din sons skulder finns dock en risk att tillstånd från hyresnämnden inte kommer lämnas, eftersom man då sätter hyresvärden i en ofördelaktig position, 12 kap 34 § jordabalken.

Om både din son och hans sambo står kvar på hyresavtalet ser jag dock inte att det finns några rättigheter för hyresvärden att säga upp avtalet. Det skulle i så fall vara om det anges i avtalet att hyresvärden har rätt att säga upp avtalet om inte båda hyresgästerna bor i lägenheten.

Eftersom ni inte verkar få hyresvärdens tillåtelse att överlåta hyresrätten rekommenderar jag att ni vänder er till hyresnämnden och ansöker om tillstånd hos dem. Om ni inte skulle få tillstånd kan ni överväga att låta både din son och hans sambo stå kvar på hyresavtalet men istället skriva ett avtal dem emellan enligt vilket din son åtar sig att betala hela hyran.

2, Har den lägre chefen rätt att berätta för dig om din sons skuld hos Kronofogden?

Det brott som chefen du talade med skulle kunna gjort sig skyldig till är förtal, 5 kap 1 § brottsbalken. I det här fallet är dock inte kriterierna för brottet uppfyllda. Utifrån din beskrivning låter det inte som att chefen haft för avsikt att utpeka din son som klandervärd eller utsätta honom för din missaktning (d v s att få dig att ogilla honom). Om chefen ändå skulle anses ha velat utpeka din son som klandervärd låter det ändå som att uttalandet var försvarligt, 5 kap 1 § 2 stycket. För att förklara varför hyresavtalet inte kan övergå till honom kan man peka på att han har skulder hos Kronofogden.

Vad chefen har sagt till dig är enligt min bedömning inte brottsligt och därmed inte något ni borde ta vidare och åtala hen för.

Hoppas du har fått svar på dina funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare