Hyresvärdens rätt att gå in i lägenhet utan hyresgästens samtycke

Hej!

För drygt en vecka sedan fick jag hem en lapp där jag skulle svara med namn, lägenhetsnummer och ett kryss i en ruta för min tillåtelse (för hyresvärden) att gå in med huvudnyckel och installera en termostat när jag själv inte är hemma. Även om rutan inte kryssats i så skulle svaret lämnas på ytterdörren. Jag kryssade alltså inte i rutan för medgivande men de har ändå när jag inte var hemma använt huvudnyckel och installerat den ändå. Vad är det som gäller i dessa fall? Får de göra så? (Bor i hyresrätt) tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om hyra finns i 12 kap jordabalken (JB).

Huvudregeln är att hyresgästen ensam får disponera sin lägenhet men i vissa fall inskränks denna rätt. Om detta finns regler i 12:26 JB.

När det gäller ombyggnationer i lägenheten behöver oftast hyresvärden ha hyresgästens medgivande. Ett undantag finns dock när det handlar om åtgärder som inte höjer standarden på lägenheten. Då krävs inte hyresgästens medgivande för att hyresvärden ska få vidta åtgärden. Detta kan handla om ommålning, byte av vitvaror eller installation av en ny termostat. Detta får alltså hyresvärden göra utan ditt tillstånd.

Här är det dock viktigt att skilja på tillstånd att vidta åtgärden respektive tillstånd att gå in i din lägenhet utan ditt medgivande. Även om du inte har rätt att motsätta dig att själva installationen sker, får hyresvärden inte gå in i din lägenhet utan ditt medgivande. Hyresvärden måste ha ett klart tillstånd för att få gå in i lägenheten och det räcker således inte med att enbart informera hyresgästen om att hen tänker gå in i lägenheten. Din hyresvärd har gått in i din lägenhet mot ditt tillstånd vilket är en brottslig handling.

Jag skulle rekommendera dig att prata med hyresvärden och tala om att du inte accepterar att hen går in i din lägenhet utan ditt tillstånd. Om hyresvärden fortsätter gå in i din lägenhet utan ditt medgivande kan du polisanmäla hen. Du kan också begära att hyresvärden ändrar dina hyresvillkor så att hen inte längre har en reservnyckel. Om hyresvärden inte går med på det kan du ta ärendet vidare till Hyresnämnden.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare