Hyresvärdens rätt att behålla egendom som hyresgästen lämnar kvar vid avflyttning

Hej!

Min syster har haft en inneboende. Hon sa åt denne att flytta senast sista augusti, alltså mer än tre månaders uppsägningstid. Inget kontrakt finns och inget slutdatum var bestämt i förväg. Den inneboende valde att flytta ganska omgående men har lämnat alla sina saker och kan inte ge något besked om när de kan hämtas. Har min syster rätt att slänga sakerna?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt jordabalken 12 kap 27§ stycke 2 https://lagen.nu/1970:994 måste en hyresgäst när han har lämnat lägenheten hämta egendomen senast 3 månader efter hyresvärdens uppmaning att göra det, annars tillfaller egendomen hyresvärden. När egendomen tillfaller hyresvärden kan hyresvärden göra vad han/hon vill med den, behålla den eller slänga den. Det spelar ingen roll att uppsägningstiden egentligen varade tills sista augusti, om hyresgästen redan har övergivit lägenheten och inte avser att komma tillbaka. Hyresvärden har bevisbördan för att uppmaning att hämta egendomen har skett.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare