Hyresvärdens möjlighet att bryta hyresgästens besittningsskydd

Hej

Vi kommer köpa en mindre fastighet som är taxerad som hyresfastighet. Fastigheten har 3st lägenheter. Alla hyrestagare har besittningsskydd. Vi vill köpa denna fastighet och själva bosätta oss i en specifik lägenhet, helst i och med förvärvet eller inom en rimlig tid men snarast möjligt. Hur gör vi för att vi ska få tillgång till den lägenhet vi själva önskar bo i? Hyresgästen ifråga är i 70-års åldern i denna 130m2 lgh och vi är en familj med 2 vuxna och 2 barn varannan vecka . VI önskar totalrenovera och förbättra denna lgh i samma veva som vi får ta över lgh. Är giltiga skäl:

* Att vi som ägare med stor familj vill bo i just den större lgh?

* Renovera lgh tar 4-6 mån.

Hyresgästerna har bott där sedan slutet av 1970-talet. Förvärvet sker av kommunens bostadsbolag för hyresrätter. Tacksam för svar

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du som potentiell fastighetsägare blir hyresvärd för dessa hyresgäster.

Hur kan ett besittningsskydd brytas?
Alla hyresgäster har ett besittningsskydd. Detta skydd ger hyresgästen möjlighet till förlängning av deras hyresavtal trots att hyresvärden vill säga upp det. Det är även möjligt att bryta detta besittningsskydd. Det finns en rad reglerade situationer som är besittningsbrytande (12 kap. 46 § Jordabalken). I ditt fall blir generalklausulen aktuell (12 kap. 46 § första stycket tionde punkten Jordabalken). Generalklausulen är en svårbedömd situation.

För att du ska kunna bryta besittningsskyddet med hjälp av generalklausulen måste en prövning ske. Prövningen innefattar tre steg, dessa är:
1. Hyresvärden ska ha ett sakligt skäl till att inte vilja förlänga avtalet.
2. Hyresgästen ska ha ett beaktansvärt intresse till att vilja förlänga avtalet.
3. En intresseavvägning ska ske mellan hyresvärdens respektive hyresgästens intressen.

Om intressena väger lika tungt så vinner hyresgästen och denne behåller sitt besittningsskydd. Det innebär att ditt sakliga skäl måste väga tyngre än hyresgästens beaktansvärda intresse för att besittningsskyddet ska kunna brytas.

Är det ett sakligt skäl att du som hyresvärd vill bo i lägenheten med din familj?
Det är möjligt att din situation anses vara ett sakligt skäl. Ett exempel på ett sakligt skäl är att hyresvärden behöver lägenheten för att bosätta sig i den själv. Det ska alltså föreligga ett behov. Även om ditt skäl anses sakligt kan det fortfarande vara svagt, exempel på ett svagt sakligt skäl är när det berör hyresvärdens personliga intresse.

Det sakliga skälet måste därefter vägas mot hyresgästens beaktansvärda intresse. Ett exempel på ett starkt beaktansvärt intresse är att hyresgästen har sin permanenta bostad i lägenheten.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga!

Jessica JacobRådgivare