Hyresvärdens konkurs

Hej Har en fråga angående lokalhyra. Har hyrt in mig på ett företag som gått i konkurs/håller på att avvecklas. Min fråga till er är behöver jag betala hyra ändå. Uppsägningstiden är 3 mån. Jag sa upp mitt avtal 1 mån innan de nämnde att de skulle avveckla. Tacksam för svar Mvh Niclas Bunn

Lawline svarar

Hejsan!

Vad uppskattat att Ni vänder Er till oss på Lawline!

En uppsägning måste för det första riktas mot konkursboet (dvs. konkursförvaltaren) och inte självaste företaget (konkursgäldenären). Detta på grund av att konkursboet har rätt att inträda i konkursgäldenärens avtal. En hyresrätt ingår i konkursboet enligt 3 kap. 3 § konkurslagen (se https://lagen.nu/1987:672#K3).

För det andra finns det inga bestämmelser om omedelbar uppsägning eller förverkande av hyresrätten i 12 kap. jordabalken vid hyresvärdens konkurs (se https://lagen.nu/1970:994#K12). Jämför särskilt 12 kap. 29 - 31 §§ jordabalken.

Ni måste alltså betala hyran till konkursboet under resterande uppsägningstid.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare