Hyresvärdens ansvar vid ohyra

Hej bor i en hyreslägenhet där en lägenhet i trappan bredvid mig har fått vägglöss. Anticimex har varit där i somras och besprutade ,har även haft en hund som Anticimex har gått runt med i alla lägeheterna och då fann man inte fler. Efter detta har man inte haft någon uppföljning ,visar sig nu att ytterligare två lägenheter har drabbats. Hyresgästerna i dessa lägenheter har själva vart tvugna att gå och köpa ångmaskiner för 2000 tusen kronor styck är det realistiskt att hyresgäste själv ska stå för sanering av lägenheten och då menar jag köpa maskinen plus vara hemma från jobbet. Anticimex har blivit tillkallade men kan inte komma förrän 8 december. Fick en lapp från bostadsbolaget i brevlådan i går där vi blivit kallade på möte med Anticimex för information om vägglöss. Är det kanske inte läge att göra något nu innan det går alldeles för långt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är hyreslagen (12 kap. JB) tillämplig.

Lägenhets skick

Hyresvärden ska hålla lägenheten i sådant skick att den "enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet" (12 kap. 9 § och 12 kap. 15 § JB).

Om ohyra som är till men för hyresgästen förekommer i lägenheten anses detta utgöra skada (12 kap. 17 § JB). I förarbetena nämns vägglöss som exempel på sådan ohyra som omfattas av bestämmelsen (SOU 1938:22 s. 69).

Hyresgästens rättigheter

Då vägglössen anses utgöra skada har hyresgästen rätt att själv avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse åtgärda bristen så snart det kan ske (12 kap. 11 § 1p. JB). Hyresgästen har dessutom rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid lägenheten varit i bristfälligt skick (12 kap. 11 § 3p. JB). Underlåter hyresvärden att avhjälpa felet så snart det kan ske och bristen är av väsentlig betydelse för hyresgästen, har denne rätt att säga upp hyresavtalet (12 kap. 11 § 2p. JB). Åtgärderna är dock endast tillämpliga om hyresgästen inte har orsakat skadan själv (12 kap. 16 § 1p. JB).

Vid bedömningen av om hyresvärden varit vårdslös ser man till om hyresvärden kände till bristfälligheten, eller om hen borde gjort det. Borde hyresvärden känna till bristfälligheten, är hen skyldig att så snart det kan ske vidta åtgärder för att avhjälpa felet. Försummas detta och förelåg inte hinder mot att avhjälpa bristen, anses hyresvärden vårdslös.

Hyresgästen har rätt till ersättning för skada som uppkommer till följd av ohyran, om inte hyresvärden kan visa att skadorna beror på hyresgästen (12 kap. 11 § 4p. JB).

Skadeståndets omfattning

Hyresvärdens ansvar för skador enligt 11och 16 §§ omfattar såväl förmögenhetsskador som person-och sakskador. Exempelvis räknas flyttkostnader eller kostnader för dubbelt boende som förmögenhetsskador.

Sammanfattning

Avgörande för om de hyresgäster som orsakats skada kan göra påföljder gällande och begära skadestånd är om hyresvärden kan visa att skadan orsakats av en hyresgäst. Det måste dessutom kunna visas att hyresvärden visste om, eller borde ha vetat om vägglössen, och att denne agerat vårdslöst genom att dröja med att vidta nödvändiga åtgärder för att avhjälpa problemet.

De som köpt ångmaskiner och behövt stanna hemma från jobbet till följd av ohyran, bör kunna rikta skadeståndsanspråk mot hyresvärden om förutsättningarna ovan är uppfylla. Vad jag har kunnat läsa mig till brukar det göras en uppföljning ett par veckor efter saneringen. Den uteblivna uppföljningen talar för att hyresvärden inte vidtagit nödvändiga åtgärder, eftersom spridningsrisken är uppenbar och vägglöss medför både fysiskt och psykiskt lidande för de som drabbas bör hyresvärden kunna åläggas ett omfattade ansvar för att avhjälpa problemet. Min bedömning är därför att ni bör nå framgång med ett skadeståndsanspråk mot hyresvärden.

Hoppas att det var svår på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare