Hyresvärdens ansvar gällande kostnader för tvättmaskin i lägenheten

Hej!

Jag bor i en hyreslägenhet med tvättmaskin inne i lägenheten. För ett tag sen slutade tvättmaskinen funka och jag ringde hyresvärden som skickade ut en av deras handläggare som kom och kollade filter och rör. Han menade på att han inte kunde fixa problemet så de skickade en reparatör från cylinda som kom och kollade på tvättmaskinen. Reparatören drog då ut en hårsnodd ur filtret som hade legat bakom problemet. Jag är nyinflyttad och är säker på att hårsnodden inte kommer från mig. Problemet är att jag nu har fått hem en faktura på 1400kr från hyresvärden för besöket från cylinda service. Jag är väldigt förvirrad och förstår inte varför jag ska behöva betala detta då jag hyr lägenheten. Jag fick heller ingen information i förväg om att det var jag som stod för kostnaden.

Har jag fel? Är det jag som är skyldig att betala i det här fallet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du som hyresgäst undrar vad som gäller för kostnaden för tvättmaskinen i lägenheter, där felet orsakats av hyresgäst som bott i lägenheten tidigare. Frågor som rör hyrda lägenheter regleras i den så kallade "hyreslagen" i Jordabalken (JB) 12 kap.

Hyresgäst har ansvar för skador orsakade av vårdslöshet
Allmänt har en hyresgäst ansvar för att vårda lägenheten som man hyr, men däremot inte mot normalt slitage av lägenheten, enligt JB 12 kap 24 §. Man brukar säga att hyresgästen har en vårdplikt för sin hyresrätt, men ett normalt användande ska inte innebära ersättningsskyldighet. Med detta sagt, så ska alltså hyresgästen själv ersätta skador som tillkommit av hyresgästen själv eller av hyresgästens familj eller vänners vårdslöshet. Hyresvärden ska gälla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet, enligt JB 12 kap 15 § och JB 12 kap 9 §. Skador som inte orsakats av hyresgästen och naturligt slitage ersätts alltså i regel av hyresvärden.

Vad som innefattas i hyresgästens ansvar beror på hur skadan uppstått
I ditt fall, beror det i stora grad på hur skadan i tvättmaskinen uppstått. Du nämner att du vet att det inte var ditt fel att tvättmaskinen gick sönder då du är nyinflyttad. Gällande felet i tvättmaskinen ska hyresvärden kunna visa att det är du som på ett oaktsamt sätt har orsakat skadan, för att du som hyresgäst ska kunna bli betalningsskyldig. Om dessa har orsakats av antingen annan eller av dig och vid normal användning, ska du inte behöva ersätta kostnaderna för åtgärdandet av skadan.

Du bör alltså inte behöva stå för kostnaderna för tvättmaskinen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Josefine WendeliusRådgivare