Hyresvärden nekar dödsboet tillgång till lägenheten

Min bror avled för någon månad sen. Han hyrde ett hus där vi anhöriga ej får komma in och ta reda på hans tillhörighet. Kan en hyresvärd ha rätt att neka oss de? O har hört att huset är urplockat och allt är bortkastat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall hyresgäst avlider, inträder den avlidnes dödsbo i hyresavtalet (12 kap. 5 § jordabalken (JB)) och alltså i hyresgästens relation med hyresvärden. Dödsboet har sedan rätt att säga upp avtalet eller att överlåta hyresrätten. Dödsboet måste dock ha hyresvärdens samtycke för att överlåta hyresrätten (12 kap. 32 § JB).

Av detta följer, att ni har lika stor rätt som de avlidne att komma in i lägenheten. Hyresvärden kan inte neka er det.

En hyresvärd kan dessutom inte slänga eller flytta hyresgästens saker från dennes lägenhet utan vidare. Gör hyresvärden detta kan denne göra sig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken) och egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken). Det framgår inte några omständigheter av frågeställningen som tyder på att hyresvärden ska ha haft rätt att tömma lägenheten.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare