Hyresvärden inträder i hyreslägenhet - hemfridsbrott?

Hej!

Det är så att jag har haft en del problem med min f.d. hyresvärd och undrar om det finns fler punkter jag kan anmäla honom för än hemfridsbrott? Det som han har gjort är bl.a:

- Kollat igenom min post

- Vid flertalet gånger låst upp min dörr och gått in för att lämna min post

- Vid flertalet gånger frågat om mina arbetstider och om vilka tider jag är hemma p.g.a. att han sett att det är släckt inne hos mig ganska ofta.

- Hållt koll, med hjälp av grannar, på vilka som besöker mig och hur ofta jag har besök

- Ställt frågor till mig angående vilka som besöker mig, såsom namn, vart dom bor och vad dom jobbar med.

- Frågat om jag ibland har hemlösa på besök och ger dom husrum.

- Vid flertalet gånger varit inne hos mig och sett vad för hushållsapparater jag har ikopplade och ibland kopplat ur dessa.

- Gått in i huset under tiden jag legat och vilat och då klättrat upp på sovloftet där jag låg, för att se mig ligga där, innan han smugit ut igen.

- Behållit 5000 kronor av min deposition för en husnyckel som har försvunnit i postens händer när denne skulle sändas via rekommenderat brev. (Jag skrev på ett papper med ett "sista datum" för att nyckeln skulle vara i hans händer, annars skulle depositionen inte återbetalas) Dumt av mig nu i efterhand, ja! Men är det egentligen lov att behålla pengarna ändå? Summan känns ganska stor.

Hoppas på svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga får vi först kolla vilken rätt en hyresvärd har att ta sig in i den lägenhet - Det regleras främst i Hyreslagen kap 12 JB. I 12:26 föreskrivs hyresvärden tillträdesmöjligheter. Där anges att hyresvärd får tillträda lägenheten får brådskande förbättringsarbeten som inte kan vänta. Annars krävs det att hyresvärden, en månad i förväg, meddelar om att utföra mindre brådskande förbättringsarbeten.

Utöver denna rätt har hyresvärden inte rätt till att få tillträde till din hyresrätt.

För att något ska anses utgöra hemfridsbrott krävs det att en annan olovligen intränger i din bostad, 4:6 BRB. Utöver den rätten hyresvärden har att tillträda lägenheten är all annan tillträdelse olovlig. Det innebär i förlängningen att var gång hyresvärden gått in i din lägenhet utan ditt samtycke så har ett brott begåtts.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare