Hyresvärd vägrar att åtgärda brist i lägenheten
Hyr lägenhet av privat hyresvärd. När jag flyttade in i lägenheten fanns spisfläkt i lägenheten som inte fungerade. Hyres värd vägrar att återgälda detta. Vad kan jag göra
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Regler om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (JB).
Om det finns en fläkt i lägenheten som har slutat att fungera är det som utgångspunkt hyresvärdens ansvar att åtgärda bristen. Enligt 12 kap. 15 § 2 st. JB är hyresvärden skyldig att genomföra sedvanliga reparationer i lägenheten. Standardutrustning som ingår i lägenheten ska underhållas av hyresvärden. Om däremot hyresvärden informerade dig vid inflytten om att fläkten inte skulle ingå i standardutrustningen, kan det vara så att denne inte har någon skyldighet att åtgärda felet. Det finns nämligen inget krav på att det ska finnas spisfläktar i hyresrätter. Det beror alltså på om fläkten ingår i standarden för lägenheten eller inte.
Om fläkten ingår i lägenheten och det därmed är hyresvärdens ansvar att få den i fungerande skick, kan du vända till hyresnämnden och ansöka om ett åtgärdsföreläggande (12 kap. 16 § 2 st. JB). Hyresnämnden kan i sådant fall besluta att hyresvärden ska åtgärda bristen inom viss tid. Du kan läsa mer om åtgärdsföreläggande här: https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/hyra-av-bostad-och-lokal/bostadens-skick/om-brister-i-bostaden-behover-atgardas/
Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.