Hyresvärd som debiterar för fastighetsskatt

Hej!

Ponera att ett hyreskontrakt saknar bestämmelse om att hyresgästen ska betala fastighetsskatt utöver hyran. Trots detta har fastighetsägaren under flera år debiterat en hög summa för fastighetsskatt, som också betalats av hyresgästen.

Är fastighetsägaren skyldig att återbära det hyresgästen betalat?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag ser två delfrågor i din fråga, en om hyresvärdens debitering kan anses som korrekt, och om detta inte är fallet om det går att få tillbaka pengarna. Mina båda svar är dock lite svävande, och det behövs mer information om omständigheterna för att jag ska kunna ge ett uttömmande svar till dig, men efter att ha läst mitt svar till dig kan du ringa till den kostnadsfria telefonrådgivningen som Lawline erbjuder och där få ett andra utlåtande om hur du bör gå tillväga, ifall din fråga inte är rent hypotetisk.

1 - Huvudregeln är att den hyra som man ska betala ska framgå i hyresavtalet (JB 12:19, även kallad för “hyreslagen”), och att hyresgästen har en rätt att få till stånd ett skriftligt hyresavtal (JB 12:2). Det finns inget som säger att skatt på fastigheten ska betalas av hyresgästen.

Vidare kan sägas att fastighetsskatten slopades 2008, för att bli ersatt av “kommunal fastighetsavgift”. Enligt lagen om kommunal fastighetsavgift § 2 ska avgiften betalas av den som äger fastigheten, så till vida att undantaget i 1:5 fastighetstaxeringslagen är tillämpligt, men om din fråga handlar om ett vanligt första- eller andrahandskontrakt till ett boende så är detta undantag inte tillämpligt. Fastighetsskatt kan dock betalas för fastigheter som inte innehåller bostäder. Att kunna debitera för fastighetsskatt förefaller alltså som något osannolikt, om än inte omöjligt.

2 - Utgångspunkten är alltså enligt ovan att hyresgästen inte är pliktig att betala hyresvärdens skatt, om än att en hyra förstås brukar räknas ut så att den ska täcka hyresvärdens utgifter för lägenheten i termer av t.ex. vatten- och elkostnad. Men det finns heller inget hinder om att man gör en sådan överenskommelse vid sidan av hyreskontraktet, även om det förefaller som ett lite udda avtal att gå in i.

Frågan om hyresvärden är skyldig att betala tillbaka pengarna beror på vad parterna kan bevisa har varit anledningen till att hyresgästen har blivit debiterad för fastighetsskatten, men eftersom att hyresavtalet skulle sakna en bestämmelse om att hyresgästen skulle betala skatten, så skulle det snarast röra sig om ett otillbörligt agerande från hyresvärdens sida om inte hyresgästen har “fått något för pengarna” som har debiterats.

Om så är fallet kan pengarna gå tillbaka antingen på straffrättslig eller avtalsrättslig grund, t.ex. att det föreligger ett bedrägeri eller ocker (Brottsbalken 9:1 eller 9:5), eller en situation som regleras i t.ex. Avtalslagen §§ 30, 31 eller 33.

Om det å andra sidan kan visas att hyresgästen har fått ut något av att betala hyresvärdens fastighetsskatt så behöver pengarna inte nödvändigtvis betalas tillbaka, eftersom att det då skulle kunna vara ett giltigt avtal.

Som sagt så behövs det mer information för att ge ett mer konkret svar, men ring gärna den kostnadsfria telefonrådgivningen på 08-533 300 04 för att vidareutveckla din fråga.

Vänligen,

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare