Hyresvärd skyldig att åtgärda mögellukt från källaren

Hej!

Jag och min kille bor i en en privat hyreslägenhet. Vi har mögel i källaren och tvättstugan och det luktar ändå upp i vår lägenhet. Min kille har blivit allergisk mot mögel. Vi har pratat med hyresvärden och han vill inte fixa det.

Vad gör vi? Är han tvungen att ta bort möglet eller får han strunta i det?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline!

Hyresvärden är skyldig att hålla lägenheten i ett skick som är acceptabelt enligt allmänna uppfattningen om vilket skick en hyreslägenhet ska vara i (15 § hyreslagen). Är den inte det, får hyresgästen kräva att hyresvärden avhjälper felet. Om hyresvärden inte åtgärdar felet kan hyresgästen anmäla denne till hyresnämnden som kan besluta om ett åläggande för hyresvärden att åtgärda problemet, annars måste denne betala ett s.k. vite (16 § andra stycket).

Jag skulle definitivt säga att mögellukt är ett rimligt krav att hyresvärden åtgärdar, speciellt med tanke på att det framkallar allergi hos din kille. Ni kan alltså skriva till hyresvärden och kräva att denne åtgärdar problemet. Om hen vägrar kan ni skriva till hyresnämnden och förklara situationen, så hjälper de er vidare med ärendet.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång ni har en juridisk fråga! Prova gärna vår expresstjänst!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare