Hyresvärd har rätt att säga upp hyresavtal till lokal, men hyresgästen har då rätt till ersättning

Hej.

Jag har en jourbutik i en lokal jag hyr av en bostadsrättsförening (BRF) som klagar på att min kylutrustning låter på nätterna och är en störning för hyresgästerna. Kommunen har varit över och gjort bullermätningar där de har konstaterat att mina kylvaror inte utgör en störning enligt riktvärdena. Styrelsen för BRF nöjer sig inte med det och kräver att jag fortfarande måste åtgärda problemet.

Juridiskt är jag inte skyldig eftersom kommunen inte konstaterat störning men jag har ett treårigt hyresavtal i lokalen som styrelsen tyr över och jag undrar om de kan vägra förnya hyresavtalet baserat på denna omständighet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller hyresrätt till lokal har hyresvärden rätt att säga upp hyresavtalet och vägra att förlänga det. Även fast det är frågan om ett tidsbestämt hyreskontrakt måste hyresvärden säga upp hyreskontraktet för att det ska upphöra efter tre år (12 kap 3 § jordabalken). Uppsägningstiden kommer i ditt fall att vara nio månader om ni inte har avtalet om en längre uppsägningstid (12 kap 4 § jordabalken). Ifall din hyresvärd skulle säga upp hyresavtalet i tid har de inte någon skyldighet att förlänga hyresavtalet (12 kap 57§ jordabalken). Du kommer dock i så fall ha rätt till ersättning från hyresvärden. Denna ersättning ska motsvara en årshyra för lokalen enligt det uppsagda hyresavtalet (12 kap 58 b § jordabalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare