Hyrestid på bestämd tid, vad gäller för uppsägning och förlängningg

Hejsan! Vårt hyreskontrakt går ut den 30 sep, vi hyr privat, vad händer om hyresvärden inte förlänger?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag är lite osäker på vad du menar med privat hyresvärd, så jag svarar på din fråga utifrån två scenarion. Antingen är det en privat hyresvärd som hyr ut lägenheten i näringsverksamhet. Du hittar då reglerna om uppsägning i vad som brukar kallas hyreslagen, kapitel 12 i jordabalken (JB). Eller också är det en privatperson som hyr ut sin egna bostad till dig, utanför näringsverksamhet (t.ex. när privatpersoner hyr ut sin villa). I det fallet så finns reglerna i privatuthyrningslagen.

Hyreslagen
När ett hyresavtal gäller för bestämd tid, som i ditt fall till 30 september, ska det upphöra gälla vid hyrestidens utgång, om inget annat har avtalats. Har du dock hyrt lägenheten i mer än nio månader så måste avtalet sägas upp för att sluta gälla (12 kap. 3 § andra stycket JB).

Svaret kan också bero lite på hur ditt hyresavtal är utformat. Står det ingenting om vad som händer när ingen säger upp avtalet? I så fall gäller att det förlängs på obestämd tid om ingen säger upp det.

Det förlängs också på obestämd tid om du bor kvar i lägenheten en månad efter att avtalet har upphört, om din hyresvärd aldrig hör av sig och ber dig flytta ut (12 kap. 3 § tredje stycket JB).

Privatuthyrningslagen
Här blir det lite skillnad, då avtalet slutar gälla vid den bestämda tiden 30 september. Du har inte rätt till någon förlängning av hyresavtalet om ni inte avtalar om detta, och du behöver alltså flytta ut (3 § tredje stycket privatuthyrningslagen).

Hoppas mitt svar kan hjälpa dig! Hör gärna av dig igen om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare