Hyresrätt som dellikvid vid radhusköp

Hej

Om vi ska köpa ett radhus av någon och han vill ta över bägge våra hyresrätter är det olagligt då att dra av en del för lägenheterna från köpesumman?

Om det är ok att göra så hur mycket kan man dra av?

Mvh Ewa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar att ni vill lämna era hyresrätter som dellikvid för ett radhusköp.

Överlåtelse av bostadslägenheter regleras i jordabalken (1970:994) JB.

I 12 kap 65 § JB stadgas ett förbud mot att tillgodogöra sig ersättning när en hyresrätt överlåts.

Men det menas att en straffbelagd handling, med fängelse i straffskalan uppstår om ni uppställer ett villkor för radhusköparen om särskild ersättning, eller nedsättning av köpeskillingen för överlåtelsen av era hyresrätter. Ett sådant villkor är ogiltigt och i slutändan kan ni komma att behöva återbetala den överskjutande delen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare