Hyresrätt och uppsägning vid skada

Hei, jeg hyrer en lägenhet just nu som jag inte anser som säker då rekkverket inte hänger fast riktigt, om någon lägger min tyngd på det kommer dom ramla ner 3 meter och vi har en snart 3 månader gammal bebis så vi är väldigt oroliga för det här.

Fins det möjlighet för at vi kan flytta ur härifrån utan dom 3 månadene med uppsägningstid när lägenhet inte är säker för min bebis eller andra människor?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I ditt fall är går svaret att finna i jordabalkens 12 kapitel. Om lägenheten har skadats under hyrestiden utan att du själv har varit ansvarig för skadan, så har du rätt att be din hyresvärd att laga skadan. Detta betyder att om skadan inte beror på dig, så har du rätt att be din hyresvärd att reparera trappräcket. Om inte hyresvärden gör det, så har du istället rätt att själv laga skadan men på hyresvärdens bekostnad. Regler om detta går att hitta i 12 kap. 10 och 16 §§.

Ibland har du dock rätt att säga upp hyresavtalet direkt (se 12 kap. 11 § punkt. 2). Denna rätt har du om:

1: Skadan är omfattande och skulle ta lång tid att reparera eller

2: Du har bett din hyresvärd att åtgärda problemet utan att din hyresvärd gör något

Utöver att någon av dessa punkter är uppfyllda krävs det att skadan är av stor betydelse för lägenhetens skick, men eftersom du beskriver att det finns risk att falla 3 meter, så finns det möjlighet att skadan här är väsentlig. Utöver din rätt att be hyresvärden laga skadan, så har du också rätt till nedsatt hyra under den tiden då trappräcket inte har fungerat (12 kap. 11 § punkt 3).

Sammanfattningsvis skulle jag råda dig att kolla med din hyresvärd. Om din hyresvärd inte vill reparera felet (eller om reparationen är tidskrävande och omfattande), kan du istället ha möjlighet att säga upp avtalet. Dock förutsätter uppsägning att bristen påverkar lägenheten avsevärt. Hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss om du har ytterligare funderingar!

Lawline RådgivareRådgivare