Hyresrätt - Normalt slitage?

Fråga från ombud för hyresgäst som flyttat ut och fått "faktura" på 27.000:- !? 21.000 + MOMS (utflyttning momsbelagd?) från privat hyresvärd. Avser: en fläck på ett parkettgolv HÖRN som erbjudits att bytas ut (stavparkett) alt. byta till heltäckande nytt, INTE SLIPNING av ett HELT VARDAGSRUM för en fläck i hörn (finns på bild...) Samt två gamla plywood/gabondörrar (70-tal) som bytts ut mot NYA p.g.a överspacklade hål och fackmässigt målade. Sliten lägenhet vid inflytt för 7 år sen, orenoverad även för tidigare bekant hyresgäst.

Har givetvis bestridits. Med bilagor och bilder hela lägenheten. Hotfull hyresvärd, hotat med Kronofogden i "fakturan!" Har haft kontakt som ombud, helt okontaktbar. Vad gäller med "fläck" på parketten i hörnet och moms...? Jättetacksam för snabbt svar. Ska skicka ett förslag på lämplig ersättning till hyresvärd. Vid behov om jur.hjälp förnyas kontakten med Er.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag ska se om jag uppfattar din fråga rätt, ska försöka reda ut detta. Om inte får du gärna kontakta mig eller någon annan av mina kollegor här på Lawline. Jag uppfattar din fråga som om att det är en fläck som finns i ett hörn i lägenheten på golvet och att det rör två dörrar som har varit slitna (gamla).

Hyresgästen – Vårdplikt

Hyresgästen har en så kallad vårdplikt av sin hyreslägenhet under hyrestiden, enligt 12 kap 24 § jordabalken. Detta innebär helt enkelt att hyresgästen ska under hyrestiden ta hand om lägenheten och hålla lägenheten ren. Om det uppkommer en skada i lägenheten under hyrestiden som hyresgästen varit vållande till eller att den skett genom vårdslöshet eller om den skett genom försummelse ska denne ersätta skadan. Det gäller även om hyresgästens vänner gjort en skada på lägenheten.

Normalt slitage

Men om skadan uppkommit genom ett så kallat normalt slitage så är inte hyresgästen längre skadeståndsskyldig. Detta är helt enkelt något som hyresvärden måste acceptera. Normalt slitage är alltså normalt användande av en lägenhet. Därmed är inte hyresgästen tvungen att betala för skador på lägenheten som är normalt slitage. Men det här med normalt slitage är dock inte helt enkel. Så vad räknas då vanligtvis som normalt slitage och inte utgör skada genom vållande är exempelvis; hål i väggar efter tavlor och hyllor, repor i golvet och på väggar efter möbler och även fettfläckar på väggar. Men det ska dock sägas att fettfläckar i exempelvis köket accepteras i större utsträckning än fettfläckar i sovrummet.

Fläck i hörn parkettgolv

Som jag förklarat ovan så måste hyresvärden tåla en viss form av slitage. Det är normalt att det uppkommer skador på lägenheten när man bor där. Frågan blir därmed om fläcken kan anses vara slitage. För mig är det svårt att säga om detta rör sig om normalt slitage eller inte med tanke på att jag inte har någon bild att gå utifrån. Men för mig låter det som att det är normalt slitage. Fläckar och repor i golv uppkommer, det är ingenting konstigt.

Dörrarna

Dessa dörrar verkar vara väldigt gamla och slitage uppstår med tiden. Det är högst osannolikt att dessa inte skulle anses vara normalt slitage. Men som sagt det är svårt för mig att svara eftersom jag inte har någon uppfattning om slitagets storlek. Men som utgångspunkt skulle jag säga att det är normalt slitage.

Fakturan – Kronofogden

Om det är så att han vänder sig till Kronofogden ska du bestrida fakturan, eftersom jag kan tycka att detta låter som normalt slitage.

Bevisbörda

Det ska också nämnas att hyresvärden har bevisbörda för denna skada och att bevisa du gjort den, se NJA 1987 s 668.

Ersättning till hyresvärd

Om du tycker att du ska betala för att du känner på dig att du har gjort mer slitage på lägenheten är vad som anses är normalt ska du givetvis betala. Men jag kan inte svara på vad som är en rimlig kostnad för att göra om golv eller byta dörrar, då får du kontakta någon som arbetat med sådant.

Sammanfattning

Jag skulle helt klart bestrida denna faktura, jag tycker detta låter som normalt slitage.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, men om du vill ha mer hjälp till hur du ska gå till väga kan du kontakta våra jurister eller om du är med i facket kontakta dem så de kan hjälpa dig.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.Vänligen,
Sandra WredeRådgivare