Hyresnedsättning vid vattenläcka

Jag kan inte använda mej att mitt köksavlopp fullt ut eftersom det är en läcka någonstans från köket så det blir vatten i källaren.

Jag får använda baljor till att spola upp vatten i och sedan hälla ut i min toalettstol.

Genererar detta till en hyresnedsättning så länge som jag har det så här?

Hur länge är det också rimligt att behöva vänta tills hyresvärden åtgärdar dessa läckor?

Dessa rörläckor uppstod 15/2.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor gällande hyresrätter regleras i 12 kap Jordabalken. Mer specifikt i ditt fall blir 12 kap 11§ JB samt 12 kap 16§ JB tillämpligt.

Grundläggande är att hyresvärden enligt 12 kap 15§ JB har en underhållsskyldighet i fastigheten och därav ska se till att lägenheten är i brukbart skick. Vid brister i lägenheten har du som hyresgäst en rätt till avdrag när hyresrätten inte uppfyller detta krav. Föreligger brister i boendet kan man alltså som hyresgäst få rätt till en nedsättning av hyran. Att du inte kan använda ditt köksavlopp på grund av en vattenläcka och därmed måste använda baljor för att hålla vatten i bör ses som en form av brist i boendet då du inte kan använda bostaden som vanligt. Ett krav är dessutom att bristen inte uppkommit på grund av hyresgästen själv. Har exempelvis möbler skadats på grund av denna brist kan du även ha rätt till skadestånd om hyresvärden har varit försumlig.

För att få en nedsättning av hyran eller skadestånd ska du först och främst anmäla kraven skriftligt till hyresvärden. Detta eftersom det är från tiden från dess att anmälan gjorts tills bristen åtgärdats som räknas vid hyresnedsättningen. Gällande storleken på hyresnedsättningen kan den uppgå till max 100% av hyran. Vid bestämmandet av storleken ska man även ta hänsyn till vilka och hur stor del av lägenheten som omfattas av bristen samt hur det har påverkat boendet. Ett tips är att dokumentera dessa skador med bilder ect för bevis vid en eventuell tvist.

Är det så att hyresvärden inte går med på dina krav kan du först och främst vända dig till hyresgästföreningen för råd innan du eventuellt väljer att gå vidare till domstol. Detta då ett tvistemål även innebär risker för höga kostnader vid en eventuell förlust. Skulle du vilja gå vidare skulle jag därmed rekommendera dig att anlita ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig mer ingående vid en sådan process.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att kontakta oss igen vid övriga frågor.

Med vänliga hälsningar,

Elin GidingRådgivare