Hyresvärdens och hyresgästens rättigheter vid renovering enligt hyreslagen

Jag har sagt upp lägenhet och hyresvärden vill renovera lägenhet under uppsägningstiden och vill inte vänta tills vi flyttar ut ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledning
Av din fråga framgår inte huruvida det gäller hyra av hyresrätt eller bostadsrätt. I mitt svar utgår jag från att det är fråga om en hyresrätt, vilket innebär att tillämplig lag är hyreslagen. Nedan redogörs för regleringen kring hyresvärdens och hyresgästens rättigheter vid renovering. Det finns nämligen ingen specifik reglering i hyreslagen om vad som gäller under uppsägningstiden.

Utredning
Som hyresgäst har du rätt att nyttja lägenheten under hela hyrestiden, inklusive uppsägningstiden. I regel gäller att hyresvärden har rätt att utföra mindre brådskande förbättringsarbeten, som inte innebär ett väsentligt hinder eller men i din nyttjanderätt, förutsatt att hen meddelat detta minst en månad på förhand. Detta gäller emellertid inte under sista månaden av hyresförhållandet, om hyresvärden inte får hyresgästens medgivande.

Om renoveringen gäller annat än det som nu nämnts (inte brådskande eller sådant som innebär hinder eller men i nyttjanderätten), har du rätt att, inom en vecka från det att du fått meddelandet om renoveringen, säga upp hyresavtalet till upphörande. Sådant arbete får härmed inte, utan medgivande från hyresgästen, påbörjas innan hyresavtalet upphört.

Det nämnda framgår av 26 § hyreslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare