Hyreslägenhet ostädad i samband med inflyttning

Hej! Min syster har precis mottagit nycklarna till hennes nya hyreslägenhet och har i samband med detta för första gången sett lägenheten i verkligheten. Lägenheten var allt annat än städad och när hon nämnde detta för de närvarande representanterna från hyresvärden skrattade de åt henne. De anser inte att hon har rätt att klaga när hon får nycklarna två dagar tidigare än vad som står på kontraktet. Vad är det egentligen som gäller i denna situation? Vad kan min syster göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som hyresgäster har man vissa rättigheter angående bostadens skick vid inflyttning.

Vad gäller om lägenheten är ostädad vid inflytt?

Vid inflytt ska lägenheten vara i sådant att den enligt den allmänna uppfattningen på orten är fullt brukbar för ändamålet (12 kapitlet 9 § Jordabalken). För bostadslägenheter är normen att lägenheten ska vara städad. Finns det i hyresavtalet eller annars er emellan överenskommelser om noggrann städning så är det detta som gäller.

Brist föreligger därför om lägenheten så dåligt städad att den inte anses vara fullt brukbar för inflytt eller annars att den inte är städad på det sätt som är avtalat.

När det föreligger en brist så ska hyresvärden få en chans att åtgärda bristen. Gör inte hyresvärden det så snart som möjligt finns möjlighet för er att själva anställa en städfirma vilken hyresvärden får bekosta (12 kapitlet 11 § Jordabalken). Ytterligare ett alternativ som finns är att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (12 kapitlet 16 § Jordabalken). Hyresnämnden kan då ålägga hyresvärden att åtgärda bristen i lägenheten, åläggandet kan även förenas med vite för hyresvärden. För den tid som lägenheten är i bristfälligt skick har ni även rätt till skälig nedsättning av hyran.

Möjligheterna är mycket små att häva avtalet med hänvisning till att lägenheten var ostädad eftersom en hävning kräver att bristen är väsentlig.

Slutligt råd

Jag skulle råda er att först lägga fram dessa omständigheter för er hyresvärd och komma fram till en överenskommelse. Försök att få hyresvärden att anlita en städfirma eller ansök annars om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Är det bråttom för er att flytta in i lägenheten hade jag själv anlitat en städfirma. Kostnaden för städfirman kan ni dra av från hyran och istället ansöka om att deponera hos länsstyrelsen (12 kapitlet 21 § Jordabalken).

Slutligen vill jag råda er att ta kontakt med hyresgästföreningen som om ni är medlemmar kan hjälpa er vi en tvist med hyresvärden.

Om ni har fler frågor så är ni varmt välkomna att återvända hos oss på Lawline.

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare