Hyreslagen eller privatuthyrningslagen?

Hej,

Min partner hyr ett rum i en villa.

Villan hyrs ut av en hyresvärd som själv ej bor i bostaden och hyresvärden hyr ut totalt 3 rum.

I kontraktet står det "uthyrning av villa" och 3 månaders uppsägningstid från hyresgästens sida.

Nu vill min sambo säga upp kontraktet och undrar då om det går under hyreslagen eller privatuthyrningslagen i detta fall?

Det vill säga om 3 månader eller 1 månads uppsägningstid är giltig?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) ska tillämpas vid uthyrning av en bostad som uthyraren själv äger. Lagen gäller alltså när någon hyr ut antingen sin bostadsrätt eller sin villa (1 § privatuthyrningslagen).

Hyreslagen (12 kap jordabalken) gäller vid uthyrning av en hyreslägenhet eller en annan typ av hyresrätt.

I detta fall verkar hyresvärden vara en privatperson som hyrt ut sin egenägda villa. Det innebär att privatuthyrningslagen är tillämplig. Detta innebär i sin tur att det är 1 månads uppsägningstid som gäller (3 § 2 st privatuthyrningslagen)

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare