Hyreskontrakt

Hej

Vi är ett giftpar med förstahandskontrakt. Både våra namn står med på detta kontrakt. Min man ska snart börja studera på annan ort och därmed behöver en liten lägenhet på plats. När han blev erbjuden en ny förstahandskontrakt på studieorten krävde de bevis på uppsagd kontrakt, vilket vi inte kunde bevisa då jag ska bo kvar i vår förstahandskontrakt. Hur ska vi göra?

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt problem bör nog lösas genom en diskussion med er nuvarande uthyrare och din mans framtida. I Sverige gäller avtalsfrihet vilket innebär att man är fri att avtala om vad man vill med vem man vill (med undantag för vissa brottsliga förekomanden). Det innebär att en uthyrare är fri att sätta sina krav.

Skulle uthyraren vara en förening som styrs av stadgar kan man kolla i dem om man hittar någonting som verkar säga emot den här typen av villkor. Det är dock inte troligt att det finns något sådant.

Större lycka går nog att finna genom att samtala med uthyrarna. I första hand kan ni försöka med er nuvarande uthyrare och be om att få skriva om kontraktet så bara du står på det. Då kan ni ju utan konsekvenser säga upp det gamla och sedan visa upp bevis på det. Är det inte möjligt behöver din man ha en diskussion med sin framtida uthyrare där han helt enkelt får förklara situationen. Kan den lösas på annat sätt? T.ex. genom att han bara ändrar folkbokföringsadress.

Sammanfattningsvis råder jag er att först se med er nuvarande uthyrare om ni har möjligt att omförhandla kontraktet så att bara du står på det. Då kan det gamla enkelt sägas upp. Annars får din man föra en diskussion med den framtida uthyraren och förklara situationen. Det finns få juridiska verktyg att tillämpa i den här situationen tyvärr.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare