Hyresgästs skyldigheter och rättigheter vid bostadshyra

Hej, har lite olika frågor om hyresrätt, skulle uppskatta om jag fick svar på dem. Tack i förhand.

Hur bestäms hyran i en hyresrätt

Vad får man göra med sin hyreslägenhet? Får man t ex måla om? Slå ut en vägg?

Vad får man inte göra med sin hyreslägenhet?

Vilka regler gäller om man vill hyra ut sin lägenhet i andra hand?

vad ska man tänka på om man ska hyra en lägenhet i andra hand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Hyran för bostadslägenheter kan bestämmas individuellt genom avtal. Det krävs då att hyresbeloppet är ett bestämt belopp enligt 12 kap. 19 § st. 1 Jordabalken. Hyran kan även förhandlas fram kollektivt av hyresvärden eller en hyresvärdsorganisation tillsammans med en hyresgästorganisation. Om det i hyresavtalet inte står när hyran ska betalas så ska betalningen ske, i förskott sista vardagen innan ett månadsskifte enligt 12 kap. 20 § st. 1 Jordabalken. Hyran får även betalas sista vardagen innan ett månadsskifte även om annat följer av hyresavtalet.

Hyresgästen får som huvudregel, på egen bekostnad, tapetsera, måla eller utföra liknande åtgärd i bostadslägenheten enligt 12 kap. 24 a § Jordabalken. Det innebär att hyresgästen fritt får utföra dessa typer av åtgärder utan att underrätta hyresvärden dessförinnan. Men om åtgärden däremot sänker bostadslägenhetens bruksvärde så har hyresvärden rätt att kräva hyresgästen på ersättning för skadan. Man bör som hyresgäst vid tapetsering, målning eller liknande åtgärd alltså tänka på att inte välja allt för stötande färger och dessutom se till så att åtgärderna är fackmannamässigt utförda, för att inte riskera att bli betalningsskyldig för skadan.

I lagen omnämns inte rivning av en vägg eller liknande åtgärd och hyresgästen erhålls alltså inte en särskild rätt att utföra denna typ av åtgärd. Hyresgästen bör därför vända sig till hyresvärden för att fråga vad som gäller kring rivning av väggar. Hyresvärden har förmodligen egna restriktioner kring rivning av väggar.

Som hyresgäst så följer även vissa skyldigheter. Man ska som hyresgäst se till så att grannar och andra som bor i omgivningen inte utsätts för störningar av olika slag som inte skäligen bör tålas, 12 kap. 25 § Jordabalken. Hyresgästen ska även bevara sundhet och ordning inom hela fastigheten. En enstaka högljudd fest hindras inte genom bestämmelsen men i längden kan exempelvis pianoljud anses vara störningar som skäligen inte bör tålas.

Vid andrahandsuthyrning kräv som huvudregel samtycke från hyresvärden enligt 12 kap. 39 § Jordabalken. Undantagsvis kan samtycke istället erhållas från hyresnämnden enligt 12 kap. 40 § Jordabalken. Det är viktigt att poängtera att det vid andrahandsuthyrning uppstår ett avtalsförhållande mellan första och andrahandshyresgästen, fristående från det förhållande som finns mellan förstahandshyresgästen och hyresvärden. Hyresvärden och andrahandshyresgästen har alltså ingen avtalsrelation sinsemellan. Andrahandshyresgästen kan inte rikta anspråk mot hyresvärden. Som förstahandshyresgäst måste man alltså tänka på att skyldigheter gentemot hyresvärden fortfarande består. En skada som uppkommer på grund av andrahandshyresgästen och som sänker bostadslägenheten bruksvärde är förstahandshyresgästen fortfarande skyldig att ersätta gentemot hyresvärden.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare