Hyresgästs skyldighet att betala fastighetsavgift

Min hyresvärd vill ta ut 106 000:- i fastighetsskatt, för 2013 , hur kan jag veta om han räknat ut den rätt. I mitt hyresavtal står det att jag hyr 43,7 % av Fastigheten, hur kan jag kolla upp det ?

Lawline svarar

Hej,
tack för din fråga (och bra att du ställde den).
För det första vill jag göra dig uppmärksam på en högst relevant omständighet: det är enbart den som äger fastigheten som är skyldig att betala fastighetsavgift/fastighetsskatt till Skatteverket, se främst 2 § FAvL https://lagen.nu/2007:1398#P2S1. Detta på grund av att avgiften/skatten bara läggs på fastigheter där kapital är investerat,  vilket inte är fallet med en hyresrätt. Du har således ingen skyldighet att betala avgiften. Däremot kan ditt hyresavtal stadga om en skyldighet att till hyresvärden ekonomiskt bidra till den, antingen i en avskild bestämmelse i avtalet eller så är den inbakad i hyran. Om ert hyresavtal inte innehåller en sådan förpliktelse är du inte skyldig att betala någon fastighetsavgift alls till din hyresvärd.

Den summa din hyresvärd kräver är högst diskutabel. Avgiften beräknas utifrån vilken typ av fastighet det är. I ditt fall rör det sig troligtvis om en småhusenhet (en- eller tvåfamiljshus) där avgiften är max 0,75 % av taxeringsvärdet eller max 7 074 kr för år 2013. Detta regleras i lag (2007:1398) om kommunal fastighetsavgift, https://lagen.nu/2007:1398#P2S1 men är inte lätt att utläsa. Beloppet på 7 074 kr fastställs varje år av Skatteverket - gå in på deras hemsida så hittar du mycket information om fastighetsavgifter. Om det nu skulle vara som så att du genom hyresavtalet har förpliktat dig att betala fastighetsavgiften, ska du inte betala mer än 43,7 % av 7 074 kr eller av den summa du får fram genom beräkningen ovan (0,75 % av taxeringsvärdet) eftersom du inte nyttjar mer än så av fastigheten.

Lycka till,
Vänliga hälsningar

Beatrice RohdinRådgivare