Hyresgästs rätt till vinst vid bostadsförsäljning

Hej,

Jag och min syster äger en bostadsrätt. För ett år sedan flyttade min syster till en hyresrätt på annan ort men lägenheten står kvar på oss båda, för att jag bor kvar.

Nu har jag en inneboende, som just nu inte är skriven här.

Bostaden är belånad och vi betalar ränta, men vi amorterar inte (student-deal). Bokostnaden till föreningen och räntekostnaden är ungefär på lika stora summor. Jag och min inneboende delar allt rakt av på hälften när vi betalar månadshyran.

Nu har min inneboende tagit upp, att eftersom han är med och betalar räntekostnaden, så borde han ha rätt till en del av vinsten då vi säljer bostaden.

a) Hur ska man tänka i denna fråga? Vad är juridiskt rätt/fel?

b) Är det annorlunda om den inneboende är folkbokförd på lägenheten, dvs. är sambo?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör två rättsområden, nämligen rätten till ersättning vid försäljning av bostad och tolkning av begreppet samboskap.

1) Bostadsrättslägenheten ägs av dig och din syster, det är er gemensamma egendom och investering. Vid en eventuell försäljning har din inneboende ingen som helst rätt att kräva någon del av ersättningen, överskott eller vinst över huvud taget. Detta gäller oberoende om hyresgästen är mantalsskriven i bostaden eller inte. Att ni delar på avgiften till föreningen och räntan för lånet är helt irrelevant i sammanhanget.

Slutsatsen är att hyresgästen inte har rätt till vinsten.

2) Att vara folkbokförd i en bostad tillsammans med en annan person, betyder inte att man juridiskt kvalificeras som sambo. För att 1 § sambolagen (2003:371) ska gälla, måste två personer stadigvarande bo tillsammans med ett gemensamt hushåll under äktenskapsliknande förhållanden.

Jag uppfattar inte att du lever under äktenskapsliknande förhållanden med din hyresgäst. Sambolagen kommer oavsett tolkning, inte att omfatta er situation, då bostaden från början inte införskaffades för din och hyresgästens gemensamma bruk.

Slutsatsen är att ni inte klassas som sambos i sambolagens mening, oavsett om hyresgästen skriver sig i bostaden.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare