Hyresgästs möjlighet att säga upp hyresavtalet under uppsägningstid när hyresvärd sagt upp avtalet först

Hej! Jag hyr en bostad i andra hand och har enligt vårat avtal tre månader på mig om jag blir uppsagd och en månad om jag väljer att säga upp avtalet. Nu har bostaden jag hur blivit uppsagd och jag har tre månader på mig, men har jag fortfarande rätt att säga upp av talet och få en månad på mig om jag hittar en bostad innan dessa tre månader gått ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Syftet med att uppsägningstiden är längre när hyresvärden säger upp hyreskontraktet är att hyresgästen ska ges tid för att hitta en ny bostad. Syftet med att uppsägningstiden är kortare när hyresgästen säger upp hyreskontraktet är att hyresgästen ska ges möjlighet att kunna flytta ut när ny bostad hittats.

Det finns därför inget hinder mot att en hyresgäst säger upp hyreskontraktet under uppsägningstid som är föranledd av hyresvärdens uppsägning av hyresavtalet. Detta beror på att det skulle ge hyresvärden en möjlighet att utnyttja uppsägningstiden för att blockera hyresgästens möjlighet att använda sin uppsägningstid på en månad. Om detta skulle tillåtas skulle hyresvärden kan "låsa" hyresgästen på tre månadshyror om hen misstänker att hyresgästen kommer säga upp hyresavtalet. Det finns alltså ingen regel som hindrar dig att använda din uppsägningstid på en månad när du hittat en ny bostad.

Sammanfattningsvis finns ingen bestämmelse som hindrar dig som hyresgäst att utnyttja din uppsägningstid på en månad under uppsägningstiden. Du har därför rätt att utnyttja din uppsägningstid på en månad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare