Stopp i avlopp - hyresgästs ersättningsskyldighet

Avloppet i min lägenhet har varit ett problem under en längre tid. Vaktmästaren har försökt att avhjälpa felet 3 gånger men misslyckades eftersom felet kvarstår. Nu har hyresvärden anlitat en spolbil för att rensa avloppet och skickat fakturan till mig. Enligt spolbilschauffören berodde stoppet på att det var toalettpapper i röret ca 1 meter från toalettstolen. Är jag ersättningsskyldig för detta eller borde hyresvärden betala spolbilen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du bor i en hyresrätt. Din fråga besvaras då med hjälp av den s.k. "hyreslagen", 12 kap. Jordabalken (JB).

Du som hyresgäst är ersättningsskyldig endast om stoppet beror på att du (eller någon som varit hemma hos dig) varit vårdslös eller försumlig. Eftersom stoppet berodde på toalettpapper har jag svårt att se att du varit vårdslös eller försumlig. Som hyresgäst har man en skyldighet att vårda lägenheten väl, men ett normalt användande ska inte leda till att en hyresgäst blir ersättningsskyldig. Hade du däremot spolat ner saker som inte ska vara i toaletten skulle du blivit skyldig att betala. Samma gäller om du har spolat ned en orimlig mängd papper (12 kap 24 § JB).

Så länge du endast använt en normal mängd toalettpapper är det alltså hyresvärden som ska betala spolbilen. Jag rekommenderar dig därför att inte betala fakturan och istället vända dig till din hyresvärd med invändningen.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LindgrenRådgivare