Hyresgästens skyldigheter

Kan min hyresvärd kräva av mig att låsa dörren?

Eller har jag rätt att åka till jobbet med dörren olåst?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Hyresgästens skyldigheter
De bestämmelser som kan aktualiseras i ditt fall är 12 kap. 24 och 25 §§ jordabalken,
som b.la anger att hyresgästen under hyrestiden ska vårda lägenheten väl samt vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

Hur dessa bestämmelser exakt ska tolkas görs från fall till fall. Detta då det inte har ansetts möjligt att ange vad "väl vårda" och "bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten" innebär. Det kan dock sammanfattas på så sätt att hyresgästen har en skyldighet att vid användningen av lägenheten handla på ett sådant sätt att det inte uppkommer ett större slitage än vanligt och undvika att det uppstår risker för skador.

Vidare har hyresvärden möjlighet att komplettera bestämmelserna i jordabalken med särskilda föreskrifter, s.k. ordningsföreskrifter, som närmare preciserar vad hyresgästen har att iaktta vid användandet av lägenheten.

Slutligen kan frågan om olåst dörr aktualisera frågan om vårdslöshet.

Hyresgästen har enligt 12 kap. 24 § jordabalken att svara för skador som uppkommer genom hans vårdslöshet eller försummelse. Om någon går in i lägenheten och orsakar skador på densamma är risken stor att du som hyresgäst får stå för skadan. Vidare torde ingen hemförsäkring gälla om du råkar ut för inbrott eller skadegörelse.

Min rekommendation
Det finns som jag angivit ovan inget rakt svar på din fråga, men troligtvis kan den olåsta dörren förr eller senare orsaka problem för dig. Är det så att du väljer att fortsättningsvis hålla dörren olåst kan hyresvärden välja att gå vidare med ärendet, vilket kan resultera att du står utan lägenhet i framtiden.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Återkoppling
Har du tid över får du gärna lämna ett omdöme.

Med vänlig hälsning,

David MueraRådgivare