Hyresgästens skyldighet att betala hyra tills uppsägningstiden är slut

Hej!

Hyresrätt och uppsägningstid 3 månader. Kan ena partnern bara flytta ut innan dess och sedan skita i att betala halva hyran?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det går att tolka din fråga på två sätt;

Antingen menar du att hyresgästen och hyresvärden har avtalat om uppsägningstid på tre månader, och att hyresgästen vill flytta ut tidigare och därmed inte betala den hyra den är skyldig att betala enligt hyresavtalet. Om det är på detta sätt är det enkla svaret att avtal enligt en viktig allmän princip ska hållas. Hyresgästen får därmed inte flytta ut tidigare och strunta i att betala resterande hyra.

Den andra tolkningen av din fråga är att två personer har bott tillsammans i en hyresrätt som de nu sagt upp. Den ena vill sedan flytta ut tidigare och därmed inte betala sin halva av hyran. Även denna situation går att lösa med principen om att avtal ska hållas. Om personerna har kommit överens om att betala halva hyran var gäller det. Det är därmed ett avtalsbrott om personen inte betalar sin del av hyran tills uppsägningstiden är slut.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare