Hyresgästens skyldighet att betala hyra för tid efter att hyresavtalet upphört

Hejsan, jag sade upp min lägenhet hos hyresvärden både skriftligt och muntligt 14/8, uppsägningen gäller ju då från och med 1/9 så som jag förstått det.

Nu har jag fått inbetalningskort ifrån min hyresvärd för följande inbetalningar :

Förfallodatum i September (För oktoberhyra)

Förfallodatum i Oktober (för novemberhyra)

Förfallodatum i November (för decemberhyra)?

November för december ska jag väl ändå inte betala?

Om mitt sista utflyttningsdatum är sista november, som jag blivit lovad, och fått muntligt bekräftat till mig så kan ju inte jag förväntas betala någon annans hyra för december månad. Eller?

Det är ju inte logiskt.. Så jag förtusätter att :

November förfallo 29/11 (för decemberhyran) kan bortses från?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är hyresrättslig och regler om hyra finns i 12 kap jordabalken (JB). Detta kapitel brukar kallas för hyreslagen. Din fråga går dock att besvara endast med hjälp av allmänna avtalsrättsliga principer.

Du har sagt upp ditt hyresavtal, både muntligt och skriftligt, så att uppsägningen gäller från den första september. Din uppsägningstid är tre månader. Detta innebär att ditt avtal upphör att gälla den sista november. Du ska endast betala den hyra som avser tiden fram till den sista november. Detta medför att du inte behöver betala hyran som har förfallodag på den sista november och alltså avser hyra för december. Jag skulle anta på att du har fått de tre inbetalningskorten per automatik då det är vanligt att skicka ut tre inbetalningskort åt gången. Du behöver dock som nämnt inte betala decemberhyran och kan därmed bortse från detta inbetalningskort.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare