Hyresgästens ansvar för skador pga slarv

Hej,

jag hyr ut del av mitt hus enligt privatuthyrningslagen. Min senaste hyresgäst har redan vid två tillfällen, under de 6 första veckorna av hyresförhållandet, orsakat brandlarm genom slarv (ouppmärksamhet) vid spisen. Larmet är kopplat till larmcentral och tack vare att jag vid båda tillfällen varit hemma så har larmet kunna återställas utan brandkårsutryckning.

Självklart kan jag inte tillåta fortsatt slarv med risk för brand och skada på hus, egendom och person och behöver därför upplysa hyresgästen om dennes ansvar (LSO?) för eventuella framtida utryckningskostnader och skadestånd. Finns det någon template för ett sådant förtydligande eller måste jag dra i nödbromsen och säga upp hyresavtalet för att istället få in en ansvarskännande hyresgäst?

Tacksam för råd.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresgästen har ett ansvar för att sköta om bostaden väl. Om hyresgästen orsakar skada genom vårdslöshet så ska denne ersätta skadorna. Detta innebär att om din hyresgäst är slarvig och t.ex. orsakar en brandkårsutryckning så är det dennes ansvar att betala för detta. Det kan vara bra att informera hyresgästen om ansvaret och eventuella kostnader som kan uppkomma i samband med hyrningen av bostaden.

Enligt lagen ska hyresgäster vårda bostaden väl och ersätta de skador som denne orsakar, 12 kap. 24 § jordabalken. Detta kan innefatta många olika situationer och lagen föreskriver inga konkreta regler. Det som du kan göra är att hänvisa till betalningsansvaret i lagen och upplysa din hyresgäst om att denne kommer att behöva ersätta de skador som denne orsakar. Förhoppningsvis är hyresgästen mer försiktig i framtiden.

Om du vill säga upp kontraktet med hyresgästen i förtid så måste denne ha begått ett avtalsbrott, uppsägningsgrunderna finns uppräknade i 12 kap. 42 § jordabalken, läs här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare