Hyresgästens ansvar att skotta sin balkong

Hej,

Min fråga handlar om hyresgästens ansvar att skotta balkongen. Jag vet att det finns skyldighet att vårda sin lägenhet, men hur långt sträcker sig denna skyldighet?

Jag bor högst upp i ett lägenhetskomplex, två dar med snö gick och balkongen var igensnöad så dörren gick inte att öppna. Vi har inte heller ett fönster som det går att klättra ut igenom, utan det är fastspikat och inga handtag (fönstret är alltså inte byggt för att öppnas). Kommer jag få repressalier för att jag inte vårdat min balkong?

Balkongen är fylld med snö, men den ska rimligtvis hålla vikten. Nödutgångar finns på varje våning (exkluderat vår balkong då det finns en halv trappa nedanför), så utrymmet behöver inte användas i säkerhetssyfte. När snön väl smälter så har balkongen utrymmen för vattenutsläpp så allt inte hamnar på fasadenoch potentiellt orsakar vattenskador.

Kanske är värt att nämna att jag bor i Norrbotten så snöstormar har förekommit i absolut högre fart.

Är jag fri från ansvar? Vågar jag ta kontakt med hyresvärden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilket ansvar har hyresgästen att vårda sin lägenhet?

Som hyresgäst ska hen, under hyrestiden, väl vårda lägenheten och dessutom allting som hör till lägenheten (12:24 Jordabalken). En balkong/uteplats är en del av det du hyr och då omfattar vårdplikten även denna. Enligt 12:24 Jordabalken är hyresgästen skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom sitt vållande eller genom vårdslöshet, men också försummelse av någon som hör till hushållet. Om en skada uppkommer har hyresvärden i princip att bevisa att en skada orsakats av hyresgästen, hyresgästen kan dock svära sig fri från ansvar om hen kan visa sig INTE varit vårdslös.

Bedömningen i ditt fall
Du skriver att det finns utrymmen för vattenutsläpp så allt vatten inte rinner ut på fasaden, men om det mot förmodan ändå skulle göra det så finns det risk för att en skada uppstår. Då är frågan om du kan anses vara vårdslös eftersom du inte har skottat bort snön. Om det endast tog två dagar med snöfall innan balkongdörren inte gick att öppna så bör det enligt mig tyda på att du inte agerat vårdslöst, eftersom det är en väldig kort tid. Men samtidigt vet du om att kraftigt snöfall förekommer och kanske bör du vidtagit åtgärder redan dag ett. Jag kan tyvärr inte svara med exakthet huruvida du kommer bedömas som vårdslös eller inte, men jag tycker det lutar åt att du INTE varit vårdslös. Det är ju trots allt moder naturs krafter som varit i farten.

Jag rekommenderar dig dock ändå att du pratar med hyresvärden och berättar vad det är som har hänt för att situationen inte ska förvärras. Det har ju faktiskt inte skett en skada än.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare