Hyresgästen har tappat bort en nyckel och vill inte betala, vad gör jag?

Hej, jag har hyrt ut min lägenhet i andrahand. Jag är ägare av denna lägenhet. När min förredetta andrahandshyresgäst skulle lämna tillbaka nycklarna fick jag bara två men i kontraktet står det att han fick 3 nycklar. Vi har haft sms-kontakt kring detta så de finns bevis att jag bara har fått tillbaka 2 nycklar.

Jag har skrivit till honom att nyckeln kostar 700:-. Men han har blockerat mig både på sms och messenger. Jag bryr mig inte så mycket om pengarna men det är en principsak när han inte ens svarar.

Vart är det jag ska vända mig för påbörja en process mot honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som hyresvärd hyrt ut din lägenhet till en hyresgäst är det reglerna i jordabalkens 12 kapitel, även kallat hyreslagen, som blir tillämpligt.

Enligt 12 kap 24 § (här) är det hyresgästens skyldighet att vårda lokalen och uppkommer det skada på grund av hyresgästens agerande är denne skyldig att ersätta hyresvärden för det värde som gått förlorat. Om hyresgästen slarvar bort nycklarna är det utifrån ovan rimligt av dig att kräva betalning för att få rätt antal nycklar.

Precis som du beskriver kan er sms-konversation tas upp som bevisning för att hyresgästen är medveten om att det saknas en nyckel och att det är vållat av denne. Det är dock svårt för mig att veta om det skulle nå framgång i tingsrätten, det är dit du vänder sig för att rikta en stämningsansökan mot din hyresgäst. Jag vill också nämna att när värdet för föremålet som tvisten gäller undergår ett halvt prisbasbelopp handläggs målet som ett förenklat tvistemål, vilket innebär att det finns begränsade möjligheter för er som parter att få betalt för rättegångskostnader.

Det finns alltså möjlighet för dig att lämna in en stämningsansökan i tingsrätten mot din hyresgäst gällande nyckeln, men det är som sagt svårt för mig att bedöma vilken framgång detta skulle nå utan att veta mer om den bevisning du har. Om det skulle leda till din nackdel, att du förlorar tvisten, skulle det även innebära att du får betala både dina och motpartens rättegångskostnader, vilket kan vara värt att beakta.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare