Hyresgästen har lämnat kvar en container, vad kan jag göra?

Hej

Äger en fastighet som jag haft uthyrd. Den som hyrt har stått för alla kostnader enligt avtal. Nu Hur de inte längre och har flyttat ut. Men på tomten har de satt en container som de hyrt. De har lovat ta bort den men inte gjort det. Jag kontaktade åkeriet och ville de skulle ta bort den, men de svarade att de inte kunde det eftersom de som hyrt containern inte betalat hyran på tio månader och nu var rädda att inte få betalt för tömningen. Är det verkligen så att jag ska behöva betala flytten av containern för att den som satt dit den inte betalar?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 12 kap. 27 § jordabalken stadgas, att "om det i en lägenhet som hyresgästen har lämnat eller från vilken han avhysts eller i ett utrymme som hör till lägenheten finns egendom, som kan antas tillhöra honom eller någon i hans hushåll, och om han inte inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det han lämnade eller avhystes från lägenheten har avhämtat egendomen, tillfaller den hyresvärden utan lösen."

Detta innebär att du som hyresvärd måste spara sakerna i 6 månader från det att hyresgästen flyttade ut, om du inte kan få tag i hyresgästen. Efter sex månader tillfaller sakerna dig som hyresvärd, och du göra vad du vill med sakerna. Alltså kan du antingen slänga, sälja eller behålla sakerna själv.

Skulle du få tag i hyresgästen när du ber denne att hämta sakerna, måste du spara sakerna i tre månader från det att du anmanade gästen att hämta sina saker. Går det tre månader utan att du hör något från hyresgästen eller utan att hyresgästen hämtar sina saker så tillfaller sakerna dig och du är i sådana fall fri att förfoga fritt över sakerna. Anmaningen kan vara antingen skriftlig eller muntlig. Däremot är skriftlig anmaning alltid att föredra i ett bevishänseende om en tvist skulle uppstå i framtiden gällande de kvarlämnade sakerna.

Du bör uppmärksamma företaget som hyrt ut containern på detta. Dessutom kan du aldrig bli ersättningsskyldig för den tjänst din tidigare hyresgäst förvärvat. Du är inte part i förhållandet mellan din före detta hyresgäst och företaget.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare