Hyresgästen disponerar sin lägenhet i princip exklusivt

Hej!

Jag bor i en hyreslägenhet och de som byggt huset, inte hyresvärden, har gått in i lägenheten vid flera tillfällen fast vi sagt att de inte får. Det som gjorts vid dessa tillfällena är besiktningar alltså inget akut som en vattenläcka eller liknande. Min fråga är om detta är lagligt.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att hitta ett svar på din fråga så måste vi leta i Jordabalken kap. 12 som reglerar frågor om hyra. Det är inte tillåtet, vare sig av de som byggt huset eller hyresvärden, att gå in i din lägenhet utan tillstånd. Som hyresgäst disponerar du i princip din lägenhet exklusivt. Undantag finns dock i 12:26 JB, för sin hyresvärd att gå in i lägenheten, men då ska det exempelvis handla om en vattenläcka som du skriver, eller förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. Hyresvärdens möjlighet att komma in i lägenheten är därmed beroende av ändamålet.

I ditt fall har personer (alltså inte hyresvärden) gått in i din lägenhet, utan tillåtelse, för att utföra besiktningar. Visserligen kanske personerna är anlitade av hyresvärden, men det låter fortfarande inte som att det skulle vara tal om en nödsituation eller liknande där lägenheten är i fara. Det är inte okej att personerna gör så. De skulle kunna vara så att de gör sig skyldiga till hemfridsbrott enligt 4:6 BrB, eftersom de olovligen intränger sig i din bostad.

Jag rekommenderar dig att du kontaktar hyresvärden och frågar vad ändamålet är med dessa besiktningar. I värsta fall ringer du polisen eftersom det kan vara så att de gör sig skyldiga till hemfridsbrott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare