Hyresgästen är sen med hyran, vad kan hyresvärden göra?

En person hyr mitt uthyrningsrum. Han har inte betalat juni, juli och början av augusti 2021. Hur bör jag v med honom? Kan jag stänga av elen i uthyrningsrummet? Jag vet att jag kan vända mig till kronofogden, men det tar lång tid

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att rummet som hyrs ut är i en bostad som du äger, exempelvis en bostadsrätt. I sådant fall gäller nämligen privatuthyrningslagen (1 § första stycket privatuthyrningslagen). Om inget annat framgår i privatuthyrningslagen avseende en viss fråga så gäller de bestämmelser som regleras i 12 kap. jordabalken, den så kallade hyreslagen (1 § andra stycket privatuthyrningslagen).

I 12 kap. 42 § jordabalken regleras ett antal situationer som kan leda till att hyresrätten förverkas och hyresvärden får rätt att avsluta hyreskontraktet i förtid. En sådan grund är bland annat om hyresgästen dröjer med att betala in hyran mer än en vecka efter förfallodagen (12 kap. 42 § första stycket första punkten jordabalken). Denna rätt gäller dock inte längre om hyresgästen hinner betala in hyran innan hyresvärden säger upp avtalet (12 kap. 43 § första stycket jordabalken).

Om hyresavtalet sägs upp på grund av en förverkandegrund som anges i 12 kap. 42 § jordabalken så upphör avtalet genast att gälla (12 kap. 6 § första stycket jordabalken).

Detta innebär att du som hyresvärd har rätt att säga upp hyresavtalet i förtid på grund av att hyresrätten har förverkats i och med hyresgästens förseningar med betalning av hyran.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare