Hyresgäst rätt till ersättning vid renovering

Hej!

Jag bor i en hyresrätt där hyresvärden gått ut med vattenledningsbyte som i praktiken innebär avstängt vatten 24/7 under 5 nätter. Utedass & dusch i innergården som innebär en liten promenad finns tillgängligt denna period. Jag undrar om det finns skälig rätt att begära ersättning alternativt hyresreduktion för denna månad om det finns någon lag eller paragraf som stödjer det.

Mvh Randers

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är tolfte kapitlet i jordabalken (JB), även kallad hyreslagen, som reglerar din fråga.

Huvudregeln är att man som hyresgäst har rätt till ersättning om en renovering innebär att man inte kan bo i lägenheten, måste använda en toalett i någon annan lägenhet eller annan liknande begränsning av användandet av bostaden (12 kap 16 § JB). Att vattnet är avstängt är definitivt en sådan begränsning.

Rätten till denna ersättning kan dock avtalas bort. Det finns alltså en risk för att du när du skrev på ditt hyresavtal gick med på att betala vanlig hyra eller inte bli ersatt vid renoveringsarbeten.

Jag rekommenderar dig därför att se över ditt hyresavtal för att se ifall din rätt till ersättning har avtalats bort. Har den inte det kan du vända dig till din hyresvärd med dina krav. Ifall hyresvärden ändå inte skulle gå med på att ersätta dig eller tillfälligt sänka din hyra, kan du vända dig till Hyresgästföreningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lovisa LindgrenRådgivare