Hyresgäst felaktigt anmäld för störning

Hej- jag bor i en hyresrätt.Jag har i mail till hyresvärden ifrågasatt asbest sanering och högljudda grannar.I text där jag undrar om de har alla "hästar hemma" eller tom klantskallar. Nu har min hyresvärd till sociala kontoret skickat in att jag stör.

Och riskerar att förlora mitt hyreskontrakt sedan 12 år.

Jag har aldrig stört andra hyresgäster någonsin med musik eller annat.

Får en värd anmäla mig för att vara störande ich skicka varning via sociala myndigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är att ja din hyresvärd får anmäla dig, däremot finns det bestämmelser som hindrar hyresvärden från att tvinga dig flytta ut.

Vilken nivå av störningar som inte borde tålas i sin bostadsmiljö framgår enl. 12kap 25§ Jordabalken (JB).

Huvudregeln för bostadshyresgäster är att man har ett s.k. direkt besittningsskydd (12 kap 46§ JB). Det betyder att om din hyresvärd väljer att säga upp avtalet finns det en möjlighet för dig att trots allt förlänga avtalet. Detta gäller endast om hyresgäst och hyresvärd inte har kommit överens om något annat i en särskilt upprättad handling, 12 kap 45a§ JB. En sådan handling måste godkännas av hyresnämnden och får inte upprättas muntligt.

Kan bostadshyresgästen bestrida uppsägningen?

En hyresgäst behöver inte godta en uppsägning och om det förekommer är det hyresvärdens ansvar att ärendet tags upp till hyresnämnden senast en månad efter hyrestidens utgång (12kap 49§ JB). Det blir då upp till hyresnämnden att avgöra tvisten mellan bostadshyresgästen och hyresvärden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tom JendbroRådgivare