Hyresbetalning mellan sambos

Hur ska hyran delas upp mellan sambos om den ena står som ensam ägare av bostaden och tagit lånen?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om fördelning av hyra mellan sambos. Bestämmelser som reglerar samboförhållanden regleras i sambolagen. Fördelning av hyra regleras dock inte i sambolagen. Istället kan man, sambos emellan, upprätta ett samboavtal. Med ett sådant avtal kan man dels avtala bort nyssnämnda lag, men även reglera hur ni hantera olika situationer. Man säger att sambolagen är dispositiv. Ni kan alltså själva välja hur ni vill dela upp hyresbetalningen mellan er. Det är dock viktigt att påpeka att det är normalt den som står som ägare som betalar bolåneräntor, underhåll och liknande, om bostaden införskaffades innan ni flyttade ihop. Detta med tanke på att det är i de fallen den som står ägare som har rätt till eventuell vinst m.m. Utöver det bör hyran delas som ni själva önskar. Förslagsvis kan man dela upp hyran efter era ekonomiska förhållanden eller att ni betalar hälften var.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan, så ska försöka utveckla eller förtydliga mitt svar.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare