Hyresavtal är i de flesta fall bindande i förhållande till ny ägare av fastighet x

Kan hyresavtal bindas så att vid försäljning av fastighet har hyresgästen rätt att bo kvar så länge han betalat för till tidigare ägare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresavtalet är i de allra flesta fall bindande i förhållande till en ny ägare av fastigheten, men inte just på grund av att hyresgästen har betalat hyra till den tidigare ägaren. Det krävs mer än så. I 7 kap. 11-14 §§ Jordabalken hittar vi reglerna som reglerar nyttjanderättens ställning vid fastighetens övergång till ny ägare. Numera finns det så pass många omständigheter som gör att hyresavtalet består i förhållande till ny ägare av fastigheten att det vanliga är precis just det: att hyresavtalet består. Jag bedömer 7 kap. 13 § Jordabalken vara tillämplig för din fråga: Om hyresgästen har ett skriftligt hyresavtal OCH tillträtt bostadslägenheten innan överlåtelsen av fastigheten så gäller hyresgästens hyresavtal i förhållande till den nya ägaren. Således kan hyresgästen åberopa hyreskontraktet för bevisning i förhållande till den nya ägaren av fastigheten och därmed har hyresgästen rätt att bo kvar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare