Hyresavtal

Om min dotter separerar från sin kille, båda står på hyreskontraktet. Kan då hyresvärden kräva att hon måste ha en borgenär, för att stå ensam på kontraktet? Kan hon bli utslängd på gatan ifall hon inte har någon som kan hjälpa henne med detta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till oss på lawline.

För frågor om hyra av bostad finns det bestämmelser 12 kap. jordabalken som reglerar förhållandet mellan hyresgästen och hyresvärden. Denna del i jordabalken brukar också kallas för hyreslagen.

Jag förstår att du är orolig för din dotter och du vill därför veta vad som händer med deras gemensamma hyreskontrakt.

Förlängning av ett hyreskontrakt, från gemensamt till att stå på en hyresgäst

Då hyreskontraktet står på dem båda har dem hyrt lägenheten gemensamt, och om antingen en utav dem – din dotter eller hennes kille – sagt upp hyresavtalet eller till följd av annan omständighet, till följd av en av dem, har en utav dem rätt till förlängning av hyresavtalet, (12:47 1 st. JB).

Så, en annan omständighet kan ju vara någon utav dem i förhållandet valt att separera från den andre. Då kan en medhyresgäst, men endast en utav dem, har rätt att få hyresavtalet förlängt, trots att hyresavtalet är skrivet på dem båda. Detta förutsätter dock att hyresvärden kan skäligen kan nöja sig med personen som hyresgäst.

Det finns därför en möjlighet för din dotter att komma överens med hyresvärden att fortsätta bo i lägenhet. Alltså krävs det inte att hon måste ha en borgenär och därmed kan hon inte heller bli utslängd på gatan. Men givetvis bör hon kunna betala för lägenhetens hyra. Annars har hyresvärden inte skälig anledning att nöja sig med henne som hyresgäst. Men att din dotter då ska ha en möjlighet att få hyresavtalet förlängt förutsätter samtidigt att hennes kille inte ska bo kvar.

Sammanfattningvis
Om din dotter och hennes kille kommer överens att hon ska bo kvar i lägenheten, så utgör inte ett annars gemensamt hyreskontrakt, ett hinder för att hon ska få bo kvar. Det hon kan göra är förlänga hyresavtalet med hyresvärden. Om hyresvärden tycker det är okej.

Hoppas du fått svar på din fråga. Du får mer än gärna återkomma till oss på Lawline med nya frågor.

Hälsningar

Adela RujovicRådgivare