Hyra ut rum/del i bostad, skälig hyra?

Är förvaltare till min son som bor hemma, har kraftig ADHD och har även Downs Syndrom, är inte kapabel att skriva, signera etc och behöver hjälp med i stort sett allt, han fyller 20 år i sommar. Pratade med försäkringskassan och nu får han bostadstillägg tills i sommar när han fyller 20 år, han har även aktivitetsersättning och förlängt barnbidrag. Vad är skäligt att ta ut i hyra för att han bor hemma, försäkringskassan föreslog att vi skulle skriva ett hyresavtal.

Lawline svarar

Hej! Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skälig hyra för inneboende i hyresrätt

Om ni bor i en hyresrätt gäller bestämmelserna i jordabalken 12 kap., så kallad hyreslagen. För uthyrning av rum eller del i bostad i en hyresrätt beräknas en skälig hyra på vad du själv betalar i hyra, rummets storlek och tillgång till övriga ytor. För att få en någorlunda uppfattning av prisnivån kan det vara lämpligt att jämföra med andra liknande rum/del i bostad av samma storlek, standard och i samma eller i närliggande område. Om det bara är ni två som bor där och delar någorlunda lika på hyresrättens yta, kan det anses vara rimligt att din son får betala hälften av hyran som du betalar och hälften av driftkostnaderna för bostaden, exempelvis el och bredband.

Skälig hyra för inneboende i bostadsrätt

Om ni bor i en bostadsrätt eller villa gäller bestämmelserna i lagen om uthyrning av egen bostad. För att beräkna skälig hyra för att hyra ut rum eller del i bostad i en bostadsrätt får du räkna med driftkostnaderna för bostaden, exempelvis avgift till bostadsföreningen, hushållsel, vatten etc. Om du hyr ut rummet/delen i bostaden möblerat, får du lägga på ett mindre påslag på hyran. Du får därtill räkna med kapitalkostnaderna, vilket är en rimlig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.

Om det bara är ni som bor i bostadsrätten kan det vara skäligt att även i detta fall att din sons hyra består av hälften av driftkostnaderna + kapitalkostnaderna som du har.

Du kan läsa mer och få hjälp med en exakt uträkning av hyran på Boupplysningens hemsida här och Hyresnämndens hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare