Hyra ut i andra hand vid avtjänande av fängelsestraff

Jag hyr en lägenhet i andra hand av en tjej som nyligen hamnat i fängelse. Polisen har varit där och rekat och den är inte alls kopplad till brottet. Har kontakt med familjen som vill låta mig bo kvar. Vi hade ett lagligt kontrakt som möjligen har gått ut. Hur gör vi för att jag ska kunna bo kvar? Finns det något sätt för någon annan att ta över lägenheten? Kan hon förlora kontraktet?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring hyra finns i 12 kapitlet Jordabalken (JB), även kallad Hyreslagen.

Om den tjejen som du hyr lägenheten av och hyresvärden tycker att det är okej så kan du kanske få hyra en period till. Det är inte tillåtet att hyra ut i andra hand om inte hyresvärden godkänner det (12 kap. 39 § JB). Jag antar att det är just en sådan tillåten period som du fått innan.

För att få hyra ut i andra hand ska det finnas skäl till det (12 kap. 40 § JB). Det kan röra sig om att man studerar på annan ort, tillfälligt jobb på annan ort, resande eller samboende på prov. Förmodligen så var det någon sådan anledning till att du fick hyra den första perioden.

Jag hoppas inte att ditt första andrahandskontrakt gått ut för då blir nog allt mycket krångligare. Jag har svårt att tro att hyresvärden tycker det är en bra idé att låta någon hyra ut i andra hand som har hyrt ut olagligt.

Nu till frågan om fängelsevistelse kan vara ett skäl till att hyra ut i andra hand. Fängelsevistelse har i hyresnämnden (som är den domstol som kan avgöra sådana frågor) betraktats som så kallade beaktansvärda skäl i likhet med de skälen jag nämnde ovan, men det går inte att säga något säkert i de här sammanhangen. Det beror naturligtvis också på hur lång tid hon är tänkt att sitta i fängelse.

Om hon riskerar att förlora hyreskontraktet beror också på hur länge hon ska sitta i fängelse, men kan hon bara betala hyran så ska det nog till ett ganska långt fängelsestraff för att hon ska förlora hyreskontraktet. Hade brottet något med lägenheten att göra eller riktade det sig mot grannar eller liknande kan det också vara en anledning att mista hyresavtalet.

Möjligheterna för någon att ta över hyreskontraktet är mycket små då jag antar att hon bodde där ensam och var ensam kontraktsinnehavare. Teoretiskt kan hyresvärden godkänna att hyresgästen överlåter hyreskontraktet till vem den vill (12 kap. 32 § JB), men det sker i praktiken aldrig.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Franck OlofssonRådgivare