FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/02/2019

Hyra ut hus

Hej! Jag undrar om man får hyra ut del av hus till make/maka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har rätt att hyra ut det aktuella huset så går det bra att hyra ut en del till make/maka. Äger du till exempel huset så bör det inte vara några problem med att du hyr ut det.

Det finns dock flera saker som man bör tänka på när man hyr ut hus. Exempel på detta är att ta en hyra som är skälig, ha en försäkring som täcker detta, upprätta ett kontrakt som skyddar både dig och hyresgästen, besiktning av huset för att inte sedan ansvara för eventuella skador och skattefrågor.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare