Hyra ut förälders hus

Hej!

Jag tänkte hyra ut min fars hus och ta intäkten själv och skatta för detta!

Jag har två bröder!

Kan man göra så?

Min far bor hos mig nu.

Häls

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten att sälja, hyra ut eller i övrigt disponera någonting är direkt kopplad till äganderätten. Du har således inte rätt att bestämma över huruvida din fars hus ska hyras ut eller inte. Däremot är det tillåtet för dig att göra så om din far såsom ägare tillåter det.

För upplysnings skull kan jag avslutningsvis nämna att de intäkter du får i hyra från en uthyrning som din far tillåtit kan komma att ses som ett förskott på arv, så att det du en dag ärver efter din far räknas ner motsvarande det belopp du nu får i hyra (6 kap 1 § ärvdabalken). Om tanken är att uthyrningen ska vara en ersättning för att din far får bo hos dig, kan det vara bra att skriva ett skriftligt avtal där detta framgår, så att inkomsterna inte en dag räknas av från ditt arv.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare